World Meeting 2003

Den 4 oktober 2003 stod Norbergs OK i samarbete med arrangörerna för VM 2004 som värd för World Meeting. Detta var det sista av tre World Ranking Events i Sverige under 2003. Det blir fullständig klassindelning vid sidan om de internationella klasserna H21E och D21E som är WRE-klasser.

Dubbelt Sverige i damklassen

Gunilla Svärd vann, Emma Engstrand tvåa.
När världseliten möttes för första gången efter VM var de nordiska damerna verkligen på hugget. Och starkast var Sverige.
Dubbelsegern för Gunilla Svärd och Emma Engstrand var inte helt oväntad. Terrängen, öppen och fin, men krävande efter en tids regnande var ganska annorlunda än VM-terrängen. En förkyld Simone Niggli joggade in först på 11:e plats.

Finland och Norge dominerade Herrklassen

Johan Modig bäste svensk - utanför pallen

I VM 2003 i Finland blev Finland utan individuell medalj men två från silverlaget, Jani Lakanen och Mats Haldin, fanns på pallen i World Meeting.
Jani Lakanen visade bra form när han slog tillbaka norrmännen Bernt Bjørnsgaard och Holger Hott Johansen. Janis 90 minuter på drygt 16 km imponerar efter en tuff träningsvecka i Norberg. Överraskande femma blev Litauens Marius Mazulis.
De svenska herrarna verkade något tagna efter OL-galan på fredagskvällen - Bäst Johan Modig på sjunde plats.

Resultat / Results
Sträcktider / Split times
Sträcktider / Split times (WinsplitsOnline)
------------------------------------------------------------------------------------------
Starlista H21E1 + D21E1 / Start list M21E1 + W21E1  (Update 031003)
Övriga klasser Prel. Startlista / Other classes Prel. Startlist (Update 031003)
Tävlings-PM (htm) / Competition Memo (htm)
Tävlings-PM (pdf) / Competition Memo (pdf)
Karta över TC / Competition Centre Map
IOF - World Ranking
Inbjudan / Invitation
Banlängder / Course lengths
Tävlingskarta / The competition Map "Karsbo"

Avlyst område/Embargoed Area
Väderprognos / Weather forecast

Bulletin
Lördagen den 4 oktober 2003

Välkommen:
Inför VM i Orientering 2004 välkomnar Norbergs OK och WOC Västerås till World Meeting, ett World Ranking Event i VM-nära terräng.

Norberg är en gammal ort som just i år firar 700-årsjubileum. Här har gruvdrift och järnhantering sina äldsta anor och det är en traditionsrik trakt där människor i århundraden använt skogen och naturen för sin utkomst och sin fritid. Det är med stor glädje som vi hälsar alla orienterare välkomna till Norberg

Arrangören:
 Norbergs OK är en liten men aktiv klubb som gjort sig känd inte minst för bra arrangemang. Förra året genomförde vi två SM-tävlingar: Natt-SM och Budkavle-SM. Förutom att vi varje år arrangerar en stor nationell tävling har vi också arrangerat nordisk Landskamp 1983 och varit medarrangör vid O-ringen 1991.

På senare år har klubben gjort en elitsatsning som lett till flera svenska mästerskap, bland annat i budkavle H20 2002.

Det är med stor glädje vi på uppdrag av WOC2004 arrangerar World Meeting i terräng som liknar vad som väntar nästa år.

Norbergs OK - Orientering Engelbrektsgatan 73 73831 Norberg

Tel: 0223-20419 E-post: info@norbergsok.se